maandag 2 juli 2018

One-Eyed Jacks

'A man can't stay angry for five years, can he?' Begin jaren zestig was Marlon Brando een superster. Hoog tijd om die man 'ns uit de lucht te schieten. One-Eyed Jacks werd door pers en publiek genegeerd, terwijl Brando in zijn krachtige hoofdrol alles geeft, voor het debuut van een heel bijzondere regisseur: Marlon Brando. Wie met die info op Dennis Hopper-achtige waanzin hoopt, komt bedrogen uit. One-Eyed Jacks is eigenlijk een vrij klassieke John Ford-western. Destijds hadden de critici allicht genoeg van zulke weidse woestijn-tales gezien. Dat verklaart het zand in hun ogen. Het overdaad aan stijl spat er hier vanaf, een beetje zoals Couperus dat kan. Altijd flirtend met dat randje. Brando paradeert gemanierd door deze film. Als een gebronsde Elvis personifieert hij te midden van apocalyptische zandstormen het defaitisme. Wankelend door zijn zelfgecreëerde Pieta lijdt de schurk voor onze zonden. Of voor die van Amerika? Men delft hier ook een verraderlijke parabel over de hypocrisie van het frontier-land, waar alleen de schurken kunnen regeren. 'Clean enough to be elected sheriff.' (Een boodschap die nooit zal sterven.) Extra leuk dus, dat het epos niet in pittoresk Mexico blijft, maar de grens oversteekt. Naar de bank in Monterey. Dat verklaart de helikopter in een long shot. Of was het de FBI? 'Mister you really killed him.'

Geen opmerkingen: