woensdag 4 juli 2018

Blade Runner 2049

'How does it feel killing your own kind?' Het moest er een keer van komen, een nieuwe Blade Runner. Al met al duurde het nog lang. Stel je een reboot in de nineties voor, met Sandra Bullock en Keanu Reeves, vol malle internet-fantasieën. Dan valt 2049 reuze mee, ondanks de aanwezigheid van de Gosbot. ('Im sorry it had to be me'). De wereld van de Blade Runners ziet er dit keer lichter uit. Hoewel de verwijzingen naar global warming ontbreken, past die woestijn-look goed. Massief strekt een steriele stedenwereld zich uit. Seks is een zaak voor Her-projecties geworden. Gematerialiseerde AI's doen de andere vieze tentakel-klusjes. Dit kweekvlees wordt natuurlijk sinds Asimov verguisd. In een wereld vol ziellozen daagt dan snel de Pinokkio-droom. 'A real boy now!' Het verhaal voelt letterkundig zeer klassiek. Dat gaat verder dan de collapse of Collodi, of een melodietje uit Peter en de Wolf. Ook de bijbelse referenties zijn alomtegenwoordig. 'A child is born'. Dat maakt het vervolg – want het is geen reboot, maar een respectvolle doordenking – wel vrij traditioneel. In een fijne weeshuis-scene duikt zelfs Dickens op. Van de grote verhalenvertellers worden echter geen grootse dialogen gekopieerd. De plaatsen boeien meer dan de ontmoetingen. Ik zeg, het Inception-niveau. Tof, maar verre van briljant. 'Anything real, should be a mess.'

Geen opmerkingen: