donderdag 5 juli 2018

The Levelling

'What's all the mess?' Ruraal Engeland, al tijden een land van schraal bier en shriveled beans. Een vervallen plek. (De historicus Collingwood zag het begin twintigste eeuw al met lede ogen aan.) The Levelling heeft slechts een paar flitsen nodig om te laten zien wat zoiets met de inwoners doet. In een fenomenaal intro, tript iemand over de vurige lijn van waanzin. Even later komt de zus uit de familie terug, de contouren van een gebroken leven natrekkend. Maar in hoeverre is het vuur werkelijk gedoofd? Het nasmeulende familiedrama dreigt continu op te laaien. Wat mij betreft had de film The Gun in the Loo geheten; ondanks alle mogelijke spoilers. Regisseur Hope Dickson Leach heeft in elk geval goed opgelet tijdens de films van collega Lynne Ramsay. Beide kijken met een humane blik naar eenzame levens. De leegte doet zuchten én schreeuwen. 'Don't want them getting attached.' Het hoofdpersonage laat zich niet verleiden tot Boven Is Het Stil-taferelen. Haar no nonsense-confrontaties houden de jonge vrouw een tijdlang op de been. Dan doet Leach Dickson er nog een schepje bij, met een cow ex machina waar Von Trier zich niet voor zou schamen. Farmer in the Dark. Normaal niets voor mij, maar hier ging ik er – met wat hulp van A Silver Mt. Zion helemaal in mee. Er vloeien heel veel, heel begrijpelijke tranen. 'I don't want this to be your fault.'

Geen opmerkingen: