'We moeten precies zijn.' Een flat als een kruisweg van levens.
Depressies voor jong en oud. In zijn luid bejubelde tv-serie Dekalog,
vertelt de filmheilige Krysztof. tien korte verhalen. Tien keer de
Oostblok-clash van religieuze tradities en moderne grauwigheid. Altijd
indringend, vaak met een galante twist op de bijbelse thema's
alluderend. (Overspel, jaloezie, wroeging en broederstrijd, om er een
handvol te noemen.) Zelf vond ik de eerste episode het meest geslaagd, het geniale uur dat daardoor een nogal vroege piek vormt. In die aflevering
ontdekt een rationele vader, de irrationaliteit van het leven. God kan
in zijn hoedanigheid van Het Toeval altijd terugslaan. En dan kunnen je
dure, spulletjes je niet redden. Hoe grijs het Warschause woonblok van
buiten ook oogt, de meeste mensen hebben hun woningen namelijk aardig
volgestouwd met technologische hoogstandjes. Magnavox recorders,
LP-spelers, computers, ik kreeg niet de indruk dat het zo slecht ging in
het Polen anno '88. Alle objecten kunnen de knopen in deze eenzame
zielen echter niet verhinderen. Kieslowski poogt ze te ontwarren. Hij
biedt toekomstig filmmakers na gedane arbeid (tien uur!) een kluwen aan
wol. Elk touwtje het begin van een arthousefilm die nog gemaakt ging
worden. Doorleefd en dikwijls hermansiaans cynisch. 'Is angst een
rechtvaardiging voor jou?'
Geen opmerkingen:
Een reactie posten