donderdag 10 augustus 2017

L'Intrus

'Je hart is niet zwak, maar gewoon leeg.' Claire Denis maakt altijd ontzettende zinnelijke films. Vervuld van verlangen. Ook in L'Intrus heeft ze maar een paar flitsen nodig om een geweldige erotische intensiteit op te roepen. Een douaniere gaat na een dagje drugs snuffelen naar huis. Daar wacht haar echtgenoot. Hij besnuffelt haar. Ogenblikkelijk staat de vrouw voor hem klaar. Tegen het aanrecht. Jammer genoeg blijkt het duo daarna een zijlijn in de film. L'Intrus maakt wel meer van die modernistische sprongen. Ik kon weinig zinnigs van al het zinnelijks van maken. Michel Subor vormt de harde kern. Hij is de vader van de jongeman uit het intro. Hij heeft meer zoons, denkt ie. De pater familias vertrekt daarom op een noodgedwongen Broken Flowers-queeste. Zo maakt Denis met haar hoofdpersoon een toertje door de wereldcinema. Op de meeste plekken – Genève, Polynesië – weet ze wel een losstaande contemplatie over eenzaamheid te vinden. Vaak rond kleine handelingen. Het passen van een peperduur horloge, bijvoorbeeld. L'Intrus sluit als film even strak om de pols. Soms ijzig hermetisch in de bewust beleden onwil om de kíjker klaarheid te bieden. Beelden en woorden worden rondgestrooid als een sjamanistische bezwering. Een breinbreker over een hartenbreker. Het leven als wieggang, of de avonturen van een nieuw hart in een oude zak.

Geen opmerkingen: