zondag 13 augustus 2017
Heartland
'I
was beginning to believe I was the only woman in this country.' Een
western geschreven door een vrouw. Zoiets merk je meteen. Misschien is
het de blik van verbazing. Een huishoudster wordt zonder woord van
begroeting aan het werk gezet. A man needs a maid, zeker op de
Plains van 1911. Wellicht wat te laat voor het genre, maar on the
frontier kan het jaren eerder vóelen. Kelly Reichardt zal Heartland vast
kennen en waarderen. Net als in Meek's Cutoff wordt het actierijke
genre binnenstebuiten gekeerd. Gestript van alle actie blijven alleen
achterdocht, leegte en die dappere pioniersmentaliteit over. Langzaam
schrijden de dagen voor. De huishoudster is met haar dochter naar
Wyoming gekomen, om daar te werken voor een Lincolniaanse kerel. Hij
runt in bijbelse stilte zijn boerderij, af en toe doorbroken door een
bits 'nee' of een moedeloze 'jah'. Bijna geen mens te zien. 'This is not
farming, this is ranching'. De nieuw aangekomenen moeten wennen, maar
er valt niet te ontsnappen aan de rurale ritmes. Als vanzelf krijgen ze
een tik mee van de 'dit varkentje zullen we wel eens
wassen'-mentaliteit. Uitgestrekte velden doen dromen. De bewust
rudimentaire muziek – als de mensen, als het land – helpt een handje mee.
Beest en mens zien bont en blauw af. Het lijden van de mens is geen
partij voor de dieren. 'A healthy crier in the wilderness.'
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten