zaterdag 5 augustus 2017

Mataharis

'Werk, werk en nog eens werk.' Slechts een kleine negen (!) jaar bivakkeerde Mataharis op mijn kijklijst. Nu bleken er eindelijk Neder-Vlaamse ondertitels. Dus meteen 'afdokken' die boel. Ik zou graag melden dat het werk met de jaren tot meesterwerk rijpte, maar het blijft nu eenmaal een moderne Spaanse film. Zeker, zowaar wat beter dan gemiddeld, maar de lat ligt dan laag. Het scenario drijft op een leuke (en vrij totale) binnenstebuitenkering van noir-elementen. Normaal zijn private eyes hardboiled mannen met hoeden. Nu zijn het vrouwen die lijden en voelen. Van een thriller heeft het verhaal – ondanks het gematahari – verder weinig weg. Al dat detectivewerk brengt een mens vooral nader tot zichzelf. Zie jezelf in de ander. Hoe snel begin je alles in je omgeving verdacht te vinden? De 'Three Women' worstelen met koude huwelijken, symptomen van overspel en het geweten. De hoofdrolspelers – allen fijn normaal – doen meeleven. Het zijn de eendimensionale bijrollen die de film laten haperen. Een Lionel Messi look-a-like (nog zonder tatoeages) wil de waarheid maar niet geloven. Een oud mannetje met een laatste droom: 'Amparo Redondo Solis'. De bespottelijke baas van de bedrijfsrecherche schreeuwt en bitst. Dan liever een blik thuis. Daar waar alles pijnlijk echoot en spiegelt. 'De essentie is niet het feit, maar het waarom.'

Geen opmerkingen: