woensdag 2 augustus 2017
Marguerite
Is
kunst nog leuk als je er werkelijk niks van bakt? Bij sport lijkt het
een stuk sneller duidelijk dat de amateur nooit met professionals zal
wedijveren. Maar iedereen kan een beetje schilderen. Of de illusie
hebben zijn akkoorden op een frisse manier op de gitaar te raggen.
Wanneer je het geld hebt, valt met duur equipment helemaal lang de
schijn op te houden. Wannabe operadiva Marguerite heeft dat geld. In een
gelikt Caro en Jeunet-sfeertje toont de film haar vooroorlogse
kasteelleven. Manlief negeert Marguerite, terwijl zijzelf vlucht in
droomstof. Opgedoft als een Tinder-meisje hebben alle selfie-parades
iets heel moderns. Geen wonder dat een stel avant-garde jonkies haar
omarmen. 'She's utterly mad, I love it.' Kunst kan immers – in
tegenstelling tot sport – postmodern zijn. Zó slecht dat het goed
wordt. Stockhausen zou een moord doen voor deze bruller. De 'fans'
zetten haar in een klein theater. Met voorspelbare gevolgen. DADA! De
psychologische kant van het verhaal detoneert helaas (ook). De film
schrijdt wat al te steriel richting finale. Een soort King's Speech
zonder oplossing. Wel blijven de theatertaferelen fenomenaal. Net een
roman van Balzac. Ingehuurde klappers! En Marguerite... Eigenlijk straalt
ze wel wat sensueels uit. Misschien had Freddie The Eagle ook wel
groupies. En een valet. 'Als je het kan dromen, kan je het bereiken.'
Labels:
films uit de jaren '10,
Xavier Giannoli
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten