woensdag 16 augustus 2017

Major Barbara

'Have you ever saved a maker of cannons?' De favoriete film van Majoor Bosshardt. Of niet. Literaire grootheid Bernard Shaw opent zijn adaptatie met een handgeschreven brief. 'You will not be bored.' Hij houdt woord, al wordt de film wel klungelig verteld. Scenes buitelen chaotisch over elkaar heen. Voor enig houvast moeten we naar het Leger des Heils. Een rijkeluisdochter probeert daar goede daden te verrichten, ondanks de bedenkingen van papa. De hele familie bitst dolletjes tegen elkaar. 'Speak of something suited to your mental capacity!' Een malle combi van leipheid en vroomheid, maar het kan nog wat merkwaardiger. Steeds vileiner wordt het Leger belachelijk gemaakt. Sukkelaars met trommels en zogenaamde idealen. De lagere rangen houden de bedelaars tevree, de hogere rangen bedelen zélf op macro-niveau. De slimmige tekstuele omkeringen waarmee Shaw zich de hele film lang al uitleefde, culmineren in de slotsequentie, waarin de film ook visueel topsy-turvy gaat. Het gezin bezoekt kanonnenfabriek van pa. Een plek van hoge hoeden en pantserplaten, zóu je denken. Maar tussen de vlammen brandt een heilig vuur. Een fabrieksutopia gefilmd met Sovjet schwung. Wie moeten we nu nog geloven? En waarin? Shaw had in zijn brief al gewaarschuwd. Dit zou een parabel worden. 'Blow Machiavelli, blow!'

Geen opmerkingen: