'Wie gaat dat shirt maken?' De
strafste vluchtleider en vliegenier van de cinema leeft zich hier weer
uit met Icarus-loopings en andere Da Vinci-fantasieën. Van al Miyazaki's
werk is Castle in the Sky het meest actie-rijk. Zoveel achtervolgingen
en geweren. Heel even dreigt het niveau zelfs richting Hollywood af te
dalen (Klabam!). Een stel Crystal Warriors en Killa Bees-piraten zit
achter een meisje aan. Zij heeft 'het kristal'. Gelukkig voor haar, en
voor de film, dondert ze (letterlijk) in de handen van een jonge
mijnwerker. Haar afdaling naar het Europese sprookjesland, knipoogt per
ongeluk nog een laatste keer naar Amerika. The Falling Girl. Unheimisch
9/11. Op het platteland belandt het scenario voor even zielsgelukkig in meer
pittoreske taferelen. Een romantisch Herder-wonderland, waar
breedgeschouderde Zola-mijnwerkers afdalen (de totale, aardse
tegenstelling van de luchtige vluchtfantasie). Miyazaki maakt een hoop
flauwe grapjes rond kleine onhandigheden (een vrouw is zwaarder dan je
denkt!), en filmt zijn helden als naïeve revolutionairen in
Sovjet-perspectief. Dan keert, onvermijdelijk, het mechanistische
wereldbeeld terug. Onze samenleving staat op een kruispunt. De moderne
'rationele' tijd zinkt Atlantis-magie in rap tempo af. Zelfs Het
Japanse Trauma valt nog. Uit de lucht uiteraard. 'That stone should be
locked away'.
donderdag 9 augustus 2018
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten