donderdag 2 augustus 2018

Certain Women

'Neither of us would do very well without her.' De vrouw. Drie vrouwen. Kelly Reichardt moderniseert de seventies-Altman (en die van Short Cuts) in deze weidse exploratie van de problemen der vrouwen. Ik wilde eerste 'kleine problemen' opschrijven, wat ook al iets zegt. Een tikkeltje inspiratieloos kiest Reichardt voor drie nagenoeg on-verbonden segmenten. Voor mij een teken dat er net geen synthese uit haar pen vloeide. Niettemin is in alledrie de segmenten wel wat moois te vinden. Haperende levenslessen. Het eerste segment toont hoe de vrouw altijd maar door mannen 'voor het blok wordt geplaatst'. Ze moet alles oplossen, zonder hier ooit de credits voor te krijgen. Het leven overkomt advocate Laura Dern. Tot aan een gijzeling toe. De plot-elementen worden kleiner in segment twee. Daar woont Michelle Williams, hoogblond en tanig, in een Beyond Sleep-tent, het familiehuis moet namelijk nog gebouwd worden. Ondertussen bitst iedereen op mama. Uiteraard. Eenzaamheid blijkt het theme van de film, die me steeds meer ('MORe') aan Manchester by the Sea deed denken. Die verkouden in bed scene, de hele tijd. Het mooiste heeft Reichardt voor het laatst bewaard; Kirsten Stewart en Lily Gladstone vormen een fascinerend ongemakkelijk paar. Afgewezen vriendschap is nog erger dan een afgewezen relatie. Een perfecte kortfilm. 'I don't think we know anything.'

Geen opmerkingen: