dinsdag 7 augustus 2018
Freaks
'The
bearded lady's baby is born!' Het kon niet beter qua timing. Zo vlak na
het Eurovisie Songfestival, met 'de zingende kip', en de avonturen van
een doorgedraaide cliniclown in het nieuws, kwam de beroemdste exploitatiefilm als
geroepen. Freaks (en de fascinatie ervoor) zijn van alle tijden. Toch
valt het op hoe modern Browning's classic voelt. Zou dat nou komen omdat
we tegenwoordig op tv (en in nog nieuwere media) altijd al een parade
van mismaakten zien? Ik denk het niet. Dit is gewoon klasbakkencinema.
Ik hoop dat er een dvd bestaat met een commentary track van Werner
Herzog! Er zit genoeg Duits in de film. Auch Zwergen zijn klein
angefangen (und gebleben). Hun moeizame romance behoort tot 'het zoet'
van de film. 'I want no orders from a woman!' De beste scenes verruilen
dit melodrama van kleine mensen voor het surreële avontuur. Ik stelde me
Bunuel en Freud samen in de bios voor, genietend van Schlietzie, een
van de meest akelig fotogenieke mensen ooit door de camera 'gevangen'.
Al schrijvend lijkt de film zo wellicht een associatie-spel, maar vergis
je niet. Het scenario – afgemeten als een boze dwerg – schrijdt zonder
ook maar een moment iets te mankeren van hoogtepunt naar aandoenlijk
dieptepunt. Elke scene een wereld van vrouwenhaat en vertier an sich.
Geweldige mensen. 'She was once a beautiful woman.'
Labels:
films uit de jaren '30,
niet te missen,
Tod Browning
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten