maandag 6 augustus 2018

Eagle Eye

'We are weapons hot!' Laat het maar aan Zizek over om de cultuurkritische waarde van een desastreus gerecenseerde actiefilm te ontdekken. Directe actie, dus direct bij de tijd door in Afghanistan uit de tijd te zijn. Daar kijkt het oog van Ome Sam via drones mee, om vervolgens toe te slaan. De hypersnelle oorlog op afstand, met al zijn nadelen. ('Is it really him?') Aardig subversief maakt het scenario het data crunching – en dus The State – tot Enemy of the State. Dat is toch aardig scherp gezien, nog voor NSA debacles! Hoe meer je weet, hoe meer je je zorgen maakt. Loslaten, dat moeten vadertje (of het Freudiaanse moedertje) Staat eens leren. Shia Leboeuf en Michelle Monaghan zijn de grootste slachtoffers. Zij krijgen door de Machine een nieuw 'ID' toegewezen (een soort omgekeerde identity theft) en moeten flink aan de bak voor Operation Guillotine. Lekker eenvoudig te doorgronden historische verwijzingen buitelen, net als de auto's, over elkaar heen. Regisseur Caruso's favoriete instrument (de trompet) fungeert als Hitchcocky McGuffin. Om alle gevaarlijk motieven toch nog wat te counteren, zijn alle vrouwen in de film vervelend. Dus is het wachten vooral op de hegeliaanse meta-scene waar Zizek zich om verkneukelde. Inside the mind. Een Volksgeist met Weltgeist ambities. 'That is the dream right there.'

Geen opmerkingen: