woensdag 1 augustus 2018
Neruda
'De oplossing is ons allemaal te vermoorden.' Nee. De vorige
samenwerking tussen Pablo Larrain en GG Bernal vormde een hoogtepunt in
beider carrières. Neruda daarentegen, wil niet van de grond komen. Het
politieke drama knipoogt in looks & sounds driftig naar het oude
Hollywood. Gleufhoeden en motorbrillen anno 1948. Het doet al snel
denken aan The Good German, een postmodern period piece dat Soderbergmet
Matt Damon maakte. Neruda gaat over Neruda, de Chileense rode tsaar.
Een kogelronde man met een voorliefde voor slome poëzie, en zichzelf.
Hij werd de held van de linkse intelligentsia in die periode (die zelfs
een 'intellectuelencongres voor wereldvrede' hielden). Andere tijden.
Met de blik van nu ziet regisseur Larrain de belachelijkheid. Eigenlijk is Neruda
namelijk heel fout-modern. Een seksuele veelvraat en ijdeltuit die heel
goed weet hoe de media werken. Van mij mag Larrain hem best bespotten,
maar het probleem is – uiteraard – dat de gekozen vorm zelf ook heel
Zelfbewust is, met al die vette vormverwijzingen. Wellicht had het
evenwichtiger uitgepakt als de film zich concentreerde op de jager – GG
Bernal – in plaats van de dikke prooi. In de beste scene figureert
sukkelaar Neruda slechts, en leert een dronken bardame haar kameraad de les. 'Ik
zei toch dat het een slecht idee was.' 'Het was in elk geval
interessant.'
Labels:
films uit de jaren '10,
Pablo Larraín
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten