dinsdag 21 juli 2009

Der Baader Meinhof Komplex

Ik deed onlangs wat zuinigjes over Milk. Een geniale biopic hiermee vergeleken. Nou is het ook moeilijk(er) om een groep te behandelen en die hele RAF is sowieso een ongeorganiseerd chaotisch zooitje. Deze film bekijkend kreeg ik toch het gevoel dat Baader niet bepaald een terrorist uit principe was. Hij hield gewoon van schiessen en ficken. In een van de lolligere momenten ligt de groep naakt te zonnebaden op een dak in Jordanië, tot ongenoegen van de Jordaans/Palestijnse fundi's waarbij ze in trainingskamp zijn. Sowieso veel vrouwen in de groep. Die zijn eigenlijk 't fanatiekst. Als de RAF een biopic verdient zou 't natuurlijk alléén over Ulrike Meinhof moeten gaan. Zij is redelijk fascinerend. Hier zit ze 't ene moment op 't naaktstrand, daarna ontploft haar huwelijk, schrijft ze een ingezonden brief en the next moment zit ze midden in de bankovervallen. Ik weet het niet hoor, het leek me wat simplistisch. Der Baader Meinhof Komplex poogt helaas ook nog aandacht de besteden aan de politiefiguren die op de groep "jaagde". Waar ze nog opvallend lang over deden, ze laten ze in 't begin ook zomaar naar 't buitenland snappen, ik las ergens dat de DDR daar wellicht wat mee te doen had, niks van gemerkt in de film.

Geen opmerkingen: