donderdag 16 juli 2009

The Unbearable Lightness of Being

Was me door een familielied aangeraden en zag 'm toevallig ook nog in de lijst 'beste films verkozen door lezers van de Volkskrant' staan. In 1988, dus ik vraag me af of de Oranje-gekte nog heeft meegeholpen aan een positief gevoel bij deze film. Het is geen slechte prent, maar de 100% positieve score op Metacritic lijkt me zwaar overdreven. In dit geval heb ik 't boek trouwens niet gelezen, wat toch ook eerder een voordeel zou moeten zijn. (Geen 'boek was beter'-gevoel) Typisch Tsjechisch verhaal verder, de lijntjes met Empties, I Served the King of England en Closely Observed Trains zijn best te trekken. Flauwe seksgrapjes! "Oh dokter kunt u me onderzoeken?" Daniel Day-Lewis speelt deze arts met een vruchtbaar seksleven, maar de show wordt gestolen door de piepjonge Juliette Binoche, het meest ge(s)laagde personage. Waarom blijft ze toch bij hem? Aan 't einde worden de pionnen rücksichtslos van het bord geschoven, door Kundera neem ik aan, we zien een flashback van "de laatste nacht", maar helaas kan de film het niet laten dit gelukzalig moment nog even uit te spellen in een dialoog vlak voor 't einde.

Geen opmerkingen: