vrijdag 10 juli 2009

Le Dernier Métro

Een intellectuele versie van Mrs. Henderson Presents. Tegen de achtergrond van de Tweede Wereldoorlog probeert een theatertje te overleven. De eigenaar, een jood, is door zijn niet-joodse vrouw achter in de kelder van datzelfde theater verstopt. Zij (Catherine Deneuve) is actrice en speelt ook nog in het nieuwe stuk wat hij zou regisseren. Hij kan via de leidingen de repetities horen en geeft 's avonds hint. Hun huwelijk is niet veel meer, in 't begin had ik niet eens door dat ze getrouwd waren en dan verschijnt Gerard Depardieu als tegenspeler. Lijkt allemaal duidelijk in de elkaar te gaan zitten, overspel en de nazi's die bijna/of helemaal de man in de kelder vinden. Maar niks van dat. Er is 0.0 spanning, het overspel is alleen maar suggestie. Het stuk dat ze spelen grijpt ook niet echt aan, terwijl Truffaut daar toch over nagedacht zal hebben, dat het iets spiegelt ofzo. Het tijdsbeeld is wel aardig, het voelt allemaal echt, dat wel. Gedonder met de nazi-censuur bijvoorbeeld, een Nawijn-achtig figuur, die als recensent ook nog het stuk de grond in schrijft.

Geen opmerkingen: