maandag 27 juli 2009

Duel

Ik ga geen 'meesterwerk' roepen, maar dat dit een spannend/vermakelijk en verdomd slim techno-horror-pareltje is lijkt me duidelijk. (En dan te bedenken dat techno-horror op papier het lastigste genre is, met een machine als schurk) Dat is hier niet helemaal waar natuurlijk, er zit wel iemand achter 't stuur. Vroeg me af of je de route die gereden wordt echt kunt rijden, het zal in elk geval wel niet in real time zijn hè? Het huis waarvandaan Weaver vertrekt bestaat in elk geval nog, maar ze hebben de garage verandert, las ik op IMDB. Mooiste gedeelte in Duel is de lange restaurantscène, waar Weaver de truckdriver probeert te ontdekken, en zich ondertussen moed inspreekt op de (prima!) voice-over. Ook het kortstondige intermezzo bij een gammel tankstation waar een oude (vast eenzame) vrouw slangen houdt is erg mooi. Zou op zichzelf ook een mooie horror-setup kunnen zijn. Arme slangen. Alleen het einde was (misschien onvermijdelijk) wat teleurstellend. Spoiler! Ik vind 't een beetje knullig van de truckdriver, een meesterlijk goeie chauffeur die 't parcours op z'n duimpje lijkt te kennen, dat ie zo'n fout maakt.

Geen opmerkingen: