woensdag 1 juli 2009

Terms of Endearment

Goh, had ik toch altijd verkeerd begrepen. Dat terwijl de film nog wel uitgebreid gebruikt werd in een scenarioschrijf-cursus die ik ooit volgde! Voor mijn gevoel zou dit een film zijn over Jack Nicholson, als smerige zuipende buurman, die wat aanpapt met eenzame oudere dame. Zit er ook wel in natuurlijk, maar het is een bijzaak bij het "Debra Winger"-verhaal. (Ik dacht die rijdt als ze naar Iowa gaat de film uit, maar ze bleven er maar opzoeken) Heel lang een wat "gewone" film, vrouw krijgt kinderen, man gaat vreemd, beetje slice of life, niet zo schokkend, vrouw wordt doodziek, nog steeds doet 't me niks. Bovendien hangt de film wat uit 't lood, eerste helft zijn de tijdssprongen gigantisch (10+ jaar) en dan ineens gaat het heel langzaam en blijven die kinderen maar klein. Dit terzijde. De vrouw is ziek, gaat sterven en dan is daar een hartverscheurend prachtige, onvergetelijke speech tegen haar twee zoons, van vijf en tien. Alsnog prima melodrama, met overigens ook 'n leuke rol van John Lithgow.

Geen opmerkingen: