woensdag 28 juli 2010

Where Is the Friend's Home?

Geen 'Ik ben pas zes, Mees ik heb je mes' maar 'Ik ben pas acht, Mohammed Reza ik heb je huiswerkopdracht!' Vraag me af wat Kiarostami van Het Zakmes zou vinden. Misschien te glad. Hier moet een jongetje van het ene dorpje naar een ander (groter) dorp lopen om zijn maatje diens schrift terug te geven (Anders wordt die jongen van school geschopt) In een lieve scène daarvoor poetst het jongetje de broek van de ander na een valpartij. Dat is de enige scène die Kiarostami gebruikt én nodig heeft om de vriendschap tussen de twee te schetsen. De zoektocht naar zijn maat is een heel gedoe, volwassenen negeren hem. Allemaal conservatieve mannetjes natuurlijk die hem liever rondbevelen en willen dat ie een pak slaag krijgt. Gelukkig komt ie uiteindelijk nog een lieve oude man tegen. Opmerkelijk is een fascinerende "cut" van Kiarostami aan het eind, die de hele terugweg in het donker overslaat. En thuis lijkt de spanking die hem toch te wachten leek te staan ook buiten beeld voorbijgegaan.

Geen opmerkingen: