Ik keek de drie
grote Hong Kongse hits van John Woo in omgekeerde volgorde, en als het
oordeel-patroon zich in diezelfde omgekeerde volgorde had doorgezet was
dit eerste succes ook de beste. Helaas. The Killer blijft favoriet,
als je daar al van kan spreken bij Woo, want uiteindelijk heb ik niet
zoveel met de man. Zijn humor is flauw zonder absurd te worden, al moet
gezegd dat er deze keer wel een man lachwekkend tegen deur loopt. Maar ook
qua stijl zijn de latere Woos wat donkerder. Mijn filmbijbeltje
signaleert al in deze film religieuze symboliek, maar zolang de
personages geen glas in lood-verlichte kerken bezoeken merk ik dat
tussen de knalpartijen toch niet zo op. Maar goed, misschien dat er daarom een
heilige drie-eenheid aan hoofdpersonages is, wat mij er één teveel leek.
Twee broers doen een Infernal Affairs avant la lettre (klaarblijkelijk
typisch Hong Kong thematiek) de ene is de crimineel de ander de cop, en
wie is de ander nou de baas. (Ik bedenk me dat 'vergeving' ook een grote
rol speelt, hmm). Maar als de derde personage, laten we dat dan toch
maar de martelaar noemen is Chow Yoon Fat wel weer stoer. Hij heeft de
beste knalscene (net als bij Kitano wordt er gebruik gemaakt van
flora-decoratie) en als even later zijn benen onder hem uit worden
geschoten, blijft hij als de Aziatische Rambo (of Robocop) gewoon
doorschieten.
Bijna zeven jaar later keek ik hem per ongeluk nog een keer! Zonder het te merken. Oei...
'Business or bullshit?' Een beetje van beiden, in deze (alleen) binair briljante film. Leip en cool! Hier vooral mannen in lange regenjassen, met tandenstokers in de mondhoek die melige avonturen beleven. Het plot heeft de onnozelheid van een Bondfilm, maar bij tijd en wijle ook de pijn van Scorsese. (Die voor The Departed bij deze stylo ging lenen.) Aziaten zijn verkikkerd op inside cops, geen idee hoe dat te duiden. (Alhoewel, nul vertrouwen in de staat en haar machten). Een laatste oppositie nog om het af te maken dan... A Better Tomorrow brengt de kijker naar een schlager-bloedbad. Er wordt sentimenteel harmonica gespeeld, terwijl de kogels om onze helden heen inslaan. Woo laat zijn mannetjes flaneren op een superstoere synth-soundtrack – die ik stiekem liever op LP zou luisteren dan dat ik de film zie. Dan zou ik wel de visuele vondsten missen, en de vrouwonvriendelijke humor die stiekem toch best grappig is. 'Verkeerde nummer.' Bij sommige achtervolgingen stelde ik mee een blooper-bonus-versie op dvd voor, waardoor de film definitief (door hopeloos struikelende cameralui) in slapstick wordt omgetoverd. Met broederliefde houden de helden elkaar, zo lang het gaat op de been. Tot ook zij economisch uitgebeend zijn, geen vet op het bot meer hebben, behalve de vette Chow Yun-fat. 'Wat ik verloren heb, zal ik terugnemen.'
zaterdag 11 augustus 2012
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten