donderdag 9 augustus 2012
Ossessione
Wat
moet het toch geweldig zijn om een 'stukkie' opera te kunnen zingen. Op
de fiets met een kompaan, en dan plots uitbarsten in een aria, de
passanten verbazend. (Random fantasietje.) In dit meanderende Italiaanse
epos neemt Visconti halverwege ruim de tijd voor een zangwedstrijd in
een café. De kogelronde echtgenoot van de femme fatale doet enthousiast
mee. Een heerlijke scene, ook door de spanning aan het tafeltje waar de
dame met haar nieuwe vlam zit. Massimo Girotti is een film-uur eerder aan
komen waaien, en verenigt in deze forties-film alvast alle grote
Amerikaanse sterren in zich. Brando, 'Cool Hand Luke' Newman, een beetje
Kirk Douglas zelfs. Blond, dom en bronstig is ie, en dat ziet de dame
van het tankstation wel zitten. Alleen die echtgenoot zit nog in de weg.
Het mooie aan Ossessione is de luie sloomheid, die bij het Italiaanse
weer past. Zo gaat de hoofdrolspeler voordat hij zich aan zijn
moordtaakje wijt eerst nog een tijdje vandoor. In de trein ontmoet hij
een fantastische Oskar Freire-achtige mede-vagebond, die zijn ticket
betaald. (Mogelijk omdat hij hem ook al heel knap vindt.) Deze nar, die
een act heeft met de toekomst voorspellende duiven, waarschuwt
desondanks vergeefs. Na de opera-scene gebeurt het onvermijdelijke, en
vreemd genoeg verliest de film in de nasleep kortstondig mijn interesse. Het is
aan de bijfiguren (de terugkeer van Freire) én een geweldig lief
animeermeisje (als een jonge en goede versie van de femme fatale) om me
weer wakker te schudden. Jammer genoeg laat Visconti in een chaotisch
einde opnieuw wel wat steekjes vallen. Geen duidelijke confrontaties, en
teveel locaties. Niet gezeurd verder! Erg van genoten. Een noir
avant la lettre, waar het gestileerde is vervangen door het pulpy soort
melodrama uit smoezelige huisvrouwenromannetjes. Beter dan de (eveneens klassieke) Amerikaanse remake.
Labels:
films uit de jaren '40,
Luchino Visconti
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten