vrijdag 10 augustus 2012
House of Games
Toneelschrijver
David Mamet mocht het na het pennen van Glengarry Glen Ross ook in de
regiestoel gaan proberen. Hij debuteerde met het merkwaardige House of
Games. Een uiterst gestileerde film, zowel op visueel vlak (werkt prima)
als wat betreft de overdadig geconstrueerde dialogen - die zowaar
minder zijn. De film wordt zo nooit écht, en misschien is dat ook wel de
bedoeling. House of Games is een con-film – logisch met Mamets
voorliefde voor politieke en financiele babbeltrucs in gedachten – maar
waar films als Matchstick Men en Nueva Reinas verlekkerd (en zeer
aanstekelijke) oplichtpraktijken laten zien, en de kijker er met open
ogen intrapt, zijn de stunts hier moeizaam. Bij elk van de cons had
zelfs deze naïeveling meteen het gevoel dat er iets niet klopte. Dat
moet dus expres zijn. Misschien wil Mamet illustreren dat wie van een
afstandje (dus zeg vanuit je stoel naar een film) de 'con' beziet het
meteen doorheeft. Het kan ook met de andere moeizamere helft van dit
tweekoppige verhaal te maken hebben. De film gaat namelijk over een
drukbezet psychologe, schrijfster van zelfhulp-boekjes over obsessies
(hint!). Zij wordt door Joe Mantegna bij diens 'confidence games'
betrokken. Lindsay Crouse ziet er fenomenaal uit, als een combinatie van
Tilda Swinton en David Bowie. Het zal aan mij liggen, maar ik hoopte
nog een tijdje dat ze “halverwege” een man bleek. Dat zou typisch een
frats zijn voor een komische con-film. Mamet heeft echter een heel
andere wending in petto. Bruter, Freudiaanser, maar toch ook moeizamer.
Let trouwens op de cameo van een piepjonge WH Macy als marinier. Met
crew cut.
Labels:
David Mamet,
films uit de jaren '80
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten