zondag 5 augustus 2012
Dead Reckoning
'Have we met
before?' 'Yeah, in another guy's dreams.' Coolste zinnetje uit een zeer
rommelige noir. Aan het einde vroeg ik me af of ze raamvertelling niet
gewoon vergeten waren, tot ik bedacht dat we dat vensterpunt al een tiental
minuten eerder waren gepasseerd! Onopvallend dus. En eigenlijk is dat één
van de twee (!) overkoepelende verhaallijnen, want niet alleen gaat
Humphrey Bogart ter biecht bij een priester, hij komt ook net terug uit
de Oorlog, om met een kompaan op een pr-tournee gestuurd te worden. Een
army noir, het leek me wel cool, maar de maat van Bogie gaat er als een
haas vandaag, terug in de States. Is hij een Sovjetspion? Ook dat
niet, de rest van het plot heeft werkelijk niets met de oorlog of het leger te
maken, en ook niets met die biecht. Dat is slechts excuus voor een
geslaagde voice-over. Bogart wéét dat ie zichzelf in de nesten werkt,
kondigt dat ook aan, en doet het toch. Hij speurt naar zijn verdwenen
legermattie, en daalt daarvoor af naar het sleazy zuiden van Amerika.
Met de airco op tien probeert hij niet oververhit te raken van alle mobsters en
dices. Een bezoekje aan de morgue (de beste scene) brengt vercooling.
('If you can handle it, I can handle it', oftewel, gooi die lijkenlades
maar open.) De rest van de film is, als gezegd, een te chaotische puzzel,
met als running theme het onverbloemde gevecht tussen de vrouwenhatende
Bogie ('vrouwen zouden op pocketformaat moeten komen, enkel life-size
when you need lovin') en de lijzig strenge femme fatale Lizabeth Scott.
Labels:
films uit de jaren '40,
John Cromwell
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten