zaterdag 11 augustus 2012
Mephisto
Wie
de thematiek van Cabaret wat te entertaining vond, is deze Derde Rijks-update van het Faust-thema een uitkomst. Beide films zijn
gebaseerd op literaire werken, in dit geval van Thomas Mann, die ik
stiekem veel éérder in de historie zou hebben gesitueerd. Hij kon in
ballingschap in A'dam dus nog reflecteren over de nazi's, en doet dat
met verve. Szabó heeft Manns boek wervelend Oscar winnend-groots naar
celluloid vertaald, ja dus zelfs zó wervelend dat er Cabaret-momenten
zijn. Het hoofdpersonage danst Avalanches-uitzinnig met zijn
Afro-Germaanse vriendinnetje, en ook Fassbinder is dan niet ver weg. Het
eerste uur is krankzinnig vol, we zien 'the rise' van een Hamburgs
acteur. Klaus Maria Brandauer speelt de man met onwaarschijnlijk veel
energie, als hij zich op begint te winden is ie eerder SuperGrover uit
Sesamstraat, op meer serieuze momenten lijkt hij op Hans Hoogervorst.
Iets van een bureaucraat zat dus altijd al in hem. Een leegte, die enkel
op de bühne wordt gevuld. Geknipt voor de nazi's dus, en na tal van
promoties wordt hij de Speer van het 'Pruissische Staatstheater'. De
kijker begint (na dik twee uur) te verlangen naar zijn val, zijn demasqué.
Het mooie is, die komt niet écht. De film kauwt niets voor, maar blijft
gewoon eindeloos concessies van de theaterdirecteur aan de nazi's tonen,
tot er enkel meewarigheid rest voor zijn zelfgeilerij. Uitstekende
film, zelfs in een Germaanse dub! (Er bestaan tal van versies, elke
acteur zal weer gewoon zijn eigen taal hebben gesproken, al is er
natuurlijk maar één iemand die echt in elke scene doorratelt over zijn
successen.)
Labels:
films uit de jaren '80,
István Szabó
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten