zondag 26 augustus 2012
Die Angst des Tormanns beim Elfmeter
Eigenlijk zijn
mijn woorden hier overbodig. Wenders. Seventies. Meisjes van alle
leeftijden. Zó'n titel. Hoe kan het níet geweldig zijn? Voetbal speelt
maar een beperkte rol, dit is meer een policier die geen policier ís. Op
het veld van van Austria Wacker krijgt een keeper de rode kaart.
Daarvóór heeft hij zich op een manier die je enkel bij de F-jes ziet
laten verrassen. Het tegendoelpunt zegt iets over zijn rusteloosheid,
waar de film werkelijk over zal gaan. De keeper, met het uiterlijk van
een flegmatieke flankspeler, trekt Wenen in, en omdat we toch in
Oostenrijk zijn denkt Wenders: laat ik maar wat narigheid inlassen. Vóór
het daartoe komt (en eigenlijk daarna ook nog) flirt de voetballer met
elke vrouw die hij tegenkomt, en met memorabele resultaten. Hij berijdt
samen met een bloemenjurkmeisje een lift waar een schilling in moet, en
vangt verlegen glimlachjes van een bioscoop-kassameisje. (Een geliefd
themaatje van Wenders, bioscopen.) In dezelfde hoek zit het continue
gegoochel met jukeboxen – de keeper is net in Amerika geweest – zodat
Wenders ondertussen maar stokoude singletjes kan blíjven opduikelen. De
mooiste is van The American Breed, in een van de liefste scenes helemaal
aan het eind. Dan heeft de keeper zich inmiddels in een meer
Dostojevskiaans filosofische modus in een plattelandjesdorpje
'verstopt'. Het doet ietwat denken aan Revanche (een moderne
Oostenrijkse classic) maar de enige op wie de doelman revanche neemt is
zichzelf, vrees ik. Verder veel diepzinnige gedachtewisselingen, die
lekker aarzelend worden uitgesproken. Een hotelmeisje verbetert zichzelf
om maar bij de tekst te blijven. En Wenders laat dat erin! Meine Art
von Kerl.
Labels:
films uit de jaren '70,
niet te missen,
Wim Wenders
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten