maandag 6 augustus 2012
The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover
Sluit
weer mooi aan bij Omar's opmerking dat arthouse porno is, voortgezet
met andere middelen. En je kunt eigenlijk ook het 'house' gedeelte
weglaten. Als generalisatie, omdat de hele kunstgeschiedenis een excuus
is voor het bekijken van mooie ontklede mensen, én omdat Peter Greenaway
natuurlijk een 'leerling' van Rembrandt is. Met de plaatjes zit het dus
op de voorgrond (Helen Mirren!) en de achtergrond (uitzinnige seTs)
hier weer goed. Greenaway heeft een soort adult versie van Delicatessen
(avant la lettre) gemaakt, zelfs het kannibalistische themaatje blijft
niet uit. Dus hier is eten niet alleen seks (zoals gebruikelijk) het is
ook zoals bij We Need To Talk About Kevin een vorm van moord. (De kok
vertelt dat hij hogere prijzen vraagt voor zwartgekleurd voedsel, 'want
mensen houden van het eten van 'de dood'.) Nou ja, een hele hoop geblabla
op theoretisch niveau verraadt al dat de film op zichzelf gezien niet
zo bijzonder is. The Thief is een niet al te grappige spraakwaterval,
die almaar toneelmatige monologen blíjft afsteken. De kijker is blij met
elke 'normale' dialoog die af en toe langskomt. The Thief financieert
een haute cuisine restaurantje, waar His Wife het grootste gedeelte van
de tijd op het toilet besteedt. En dat heeft niks met food poisoning te
maken. Halverwege verplaatsen zij en Her Love het neuken naar de keuken,
terwijl The Cook en koksmaatjes onverstoorbaar verder gaan met het
bereiden van maaltijden. Grappig? Mwah. Esthetisch verantwoord? Ja.
Labels:
films uit de jaren '80,
Peter Greenaway
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten