woensdag 29 augustus 2012
Monsieur Hire
Daar
is ie weer hoor. Het kalende Poetin-kereltje uit Tenue de Soirée. Een
groot hoofd op onwerkelijk smalle schoudertjes. En opnieuw wordt hij
betrokken bij een soort driehoeksverhouding, al is die hier vooral
crimineel. Niet voor niets werd de film gebaseerd op een boekje van
Simenon. Ik ging er eens goed voor zitten. L'Horloger de Saint-Paul was
ten slotte een van de tofste films van mijn kijkjaar tot nu toe. Ook nu
begint het hoopgevend. Een rechercheur met een melancholieke Jandek-kop
in een houtje-touwtje jas is op bezoek bij Monsieur Hire. De agent doet
filosofisch, onzeker en raar, maar twee tellen laat de film hem los. We
blijven bij Monsieur Hire. Helaas. Het kleine kleermakertje, kijkt 's
avonds Grunbergiaans eenzaam uit zijn raam naar de overbuurvrouw. Dat is
de niet meer zo jonge Sandrine Bonnaire, of zo voelt dat toch, dat krijg je
als je op je veertiende al in dit soort rollen bent begonnen. Het was
echter pas 1989! Veel kon er dus helemaal niet veranderd zijn bij
Bonnaire, en ze doet (dus) van oeh la la met de gordijnen open. En
Monsieur Hire maar kijken. Dat kan niet goed blijven gaan, en al snel
dringt het meisje zich aan hem op. Meneer Hire is blij zijn ei kwijt te kunnen –
hij eet ze ook letterlijk met smaak – maar de kijker en hijzelf weten
best dat, er bij al deze onverwachte aandacht iets niet in de haak is.
Had een mooie film noir kunnen zijn, wordt een volslagen chaotische
blauwige Kieslowski-film met een overdaad aan stijl en haast.
Labels:
films uit de jaren '80,
Patrice Leconte
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten