vrijdag 10 augustus 2012
Boy
Uitgesproken
als 'boya', geen idee of die benaming in het Japans liefkozend of
denigrerend is bedoeld, al vermoed je het laatste. De (stief)ouders van
de jongen zien hem als verdien-object, dus wat afstand kan geen kwaad.
In het Japan van de jaren '60 (in kleur, het voelt vreemd) trekken de
ouders met hun kids van zuid naar noord. Ondertussen werpen ma (en
vooral) zoon zich als die UNKLE-video voor auto's – of doen alsof – wat
schikkingsgeld oplevert. Toestanden waarover je nu uit China ook nog wel
eens wat hoort. Regisseur Oshima (van Mr. Lawrence) brengt het allemaal
heel koeltjes en sixties in beeld (inclusief zo'n
plinkploink-soundtrack) ook al stamt de film uit '75. Soms is dat
jammer, het schrijnende van het vergelijkbare Nobody Knows blijft lang (en ver) uit beeld. Ik had nóg wel wat meer van de wonden van de jongen
willen zien. (Want het is natuurlijk niet zo dat hij helemaal niet wordt
geraakt.) Echt sterk, en toch wel onvergetelijk, wordt Boy pas in het laatste kwartier. Oshima gaat
Tarkovskyaans los met blauw- en geelfilters, om te eindigen in het
noordelijkste puntje van Japan in een zee van toepasselijke kilte. Van
de sneeuw maakt de jongen een uiterst tragische pop, als een soort
memorial vooral zijn eigen lijden, als het schuldgevoel dat hij eraan
over hield.
Labels:
films uit de jaren '60,
Nagisa Ôshima
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten