vrijdag 10 augustus 2012
La Meilleure Façon de Marcher
Fraai
is dat, ik heb de neiging hier meteen over 'gay cinema' te beginnen.
Precies de conservatieve hokjesreflex die deze geslaagde zomerkampfilm
uitstekend weet te vermijden. Wat is een echte man? Hoe wórd ik een
echte man? Dat zijn de vragen waar de tienjarige jongetjes én hun
begeleiders mee worstelen. In een zomer van de jaren '60 zijn de
deelnemers aan dit haantjesgevecht in groepen verdeeld. We zien de
sporters met hun macho-liedjes, en de jongens die een toneelstuk
instuderen. Sissies! De begeleiders voegen zich naar het stramien. De
gymleraar heeft een wat foute snor en de bronstigheid van de jonge Jack
Nicholson. Zijn arty tegenhanger is mysterieuzer en vrouwelijker. Net
hij heeft natuurlijk wél een vriendinnetje. De onvermijdelijke clash
wordt vanaf minuut één opgebouwd, terwijl de kijker intussen kan
genieten van de tragikomische taferelen aan de randen van het verhaal.
Porno-materiaal gaat van hand tot hand, tot het in de verkeerde handen
valt. Ook de running gag rond de 'boîte à idées' wordt feilloos
ingekopt. Harder om een film had ik dit jaar nog niet gelachen. Een van
de andere begeleiders – net Arjen Robben – draagt continu een letterlijk
nogal eikelig hoedje. Hij vertelt een homofobe grap, waarin hij dan wel
met smaak een perfecte imitatie van een huisvrouw verwerkt. Dat soort
gender-gegoochel dus, negentig minuten lang. Jammer dat de dit jaar
overleden regisseur Claude Miller het nodig achtte te besluiten met een
uitroepteken en een haakje sluiten. De geweldsuitbarsting doet de
laatste krachtmeting tekort, of eigenlijk teveel. Bovendien moet ik de
eerste film nog zien waar een 'quelques années plus tard'-einde écht
belangrijk is. Hier is het zelfs een beetje burgerlijk. Alhoewel! Je kan
het ook als een bewussie zien, de kijker wederom gevangen in zijn eigen
stigma-denken.
Labels:
Claude Miller,
films uit de jaren '70
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten