zaterdag 4 augustus 2012
Love Me Tonight
Bon,
Le Million is het niet, maar ook Love Me Tonight is een wervelende
Franse thirties-musical. Ja, er wordt nagenoeg enkel Engels gesproken,
maar met een ekte Franse hoofdrolspeler als Maurice Chevalier klienkt
dat gewoon als Frans. Mag ook, want Parijs ontwaakt in het fraaie intro
op het ritme van klepperende deuren en kloppende matten. Je verwacht elk
moment dat Björk bij deze omgevingsgeluidenmuziek begint te zingen. Die
taak is echter voor Chevalier, een voormalig vaudeville-artiest, hier
met een Gene Kelly-achtige charme levend in een Bringing Up Baby-wereld.
Hij werkt vrolijk fluitend als kleermaker, al beginnen de zich
opstapelende schulden van een zekere baron hem wel zorgen te baren. Tijd
voor een bezoekje. Tout Paris zwaait 'm uit. In het 'optrekje' van de
baron en co zit intussen een prinsesje aan Hysteria te lijden,
desperately in need of a man, op doktersadvies! ('No distress, remove
that dress!') Het screwball-plotje lijkt me verder duidelijk, en het
zijn ook de liedjes niet die de film zo heerlijk maken. Het is de
muzikaliteit die uit álles spreekt. De helft van de tekst is (of
lijkt?!) op rijm gezet en de sfeer is even melig als een Roald
Dahl-kinderboek. Het allermooiste momentje is een geniaal gebruik van
slow-motion. Letterlijk, als een vorm van verstilling. En dan zijn er
natuurlijk nog eindeloze semi-gewaagde 'fell flat on my flute'-grapjes,
waar ik altijd voor smelt. 'Could you go for a doctor?'
(Noodgevalletje!) Oversekste hofdame: “Yes! Bring him right in!' Wel
raar dat een grapje in de lijn 'the tailor became a suitor' uitblijft.
Labels:
films uit de jaren '30,
Rouben Mamoulian
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten