Kijk dit zijn de soort
Afrikaanse films die wíj (tja) willen zien. Niks geen voodoo-sproookjesverhalen zoals in het latere Yeelen. Het new wave-ige Xala combineert het
mystieke met het swingende. Het resultaat is een aangename seventies-film vol moderne (zelf)spot. Dakar was altijd al
vrij mondain natuurlijk. (Al heeft deze opmerking prompt wat bevoogdends.) Xala is een boeiende afrekening met alles
en iedereen, en dan vooral de corrupte regimes op het continent. In de
briljante openingsscène wordt het oude blanke bewind vervangen door een
eigen regime, maar op een farce-achtige Tati-manier weten de
'wittemannen' meteen hun stempel te zetten. Hoe anders dan door middel van koffertjes
geld. Van de nieuwe leiders is het – in feite de hele film lang –
onduidelijk of ze nou een bedrijfje runnen, of een land. Het
hoofdpersonage denkt duidelijk meer aan het eerste, en investeert het
gestolen geld in eigen handeltjes, én een derde vrouw. Films met
langgerekte bruiloften zijn altijd leuk, en zeker als er op de
soundtrack ondertussen een soort Orchestra Baobab speelt. De bruiloft is
het begin van het einde voor 'onze zakenman', want hij wordt getroffen
door 'de wraak van het volk', die als Los Olvidados-kreupelen om hem
heen cirkelen. Xala, het klonk altijd al medicijnig, en blijkt de
anti-viagra. Lastig als je zoveel vrouwen hebt! Misschien kwam het
allemaal omdat de nieuwe machthebbers zich Europeanen wanen. Ze drinken
enkel Evian, en kunnen niet meer slapen zonder airco. De tweede helft
van de film schetst op wat al te trage wijze de pogingen van de man om aan
zijn vloek te ontkomen. Ondertussen raakt hij almaar verder besmeurd. Ook
letterlijk in een bijzonder ranzig, maar daardoor indrukwekkend woedend
einde. Geen meesterwerk, wel cruciale (en bijzonder leerzame) Afrikaanse filmgeschiedenis.
zondag 26 augustus 2012
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten