woensdag 1 augustus 2012

Strategia del Ragno

Ik vond het wat raar een Bertolucci-film in Alex Cox-cultserie te treffen, maar het merkwaardigste is nog dat de film zo voor de hand liggend Bertolucci is. Ik bedoel, stel je voor Berto goes horror, of zoiets. Dat zou rare cult kunnen zijn. Maar Strategia del ragno is een typische praatfilm met postmodernistische trekjes. Het is een film als een grote Zuid-Amerikaanse roman. (Daarin lijken ook altijd mannen in stadjes van hun jeugd aan te komen, waarna de stad een soort Wonderland blijkt.) In werkelijkheid baseerde Bertolucci de film op een kort verhaal van Borges, lees ik nu, de hoek is dus wél duidelijk. Voeg daar dan nog als modern sausjes een Calvino-achtig geconstrueerd gevoel van 'dit verhaal kan als ik - createur - dat wil op elk moment alle kanten op' en je krijgt.... een film waar ik verder bijzonder weinig van begreep. Voor de tweede keer in een paar dagen meende ik een doppelgangers-motief te ontwaren. De man die in het Pasolini-achtige, buiten de tijd staande dorpje arriveert is de zoon van een vermoorde anti-fascist, maar aangezien iedereen hem áls die man herkent en hij met de ogenschijnlijk eeuwig jong gebleven minnares van pa aanpapt gaat alles door elkaar lopen. Als de zoon dan ook nog de moord begint te reconstrueren leek me dat hij uiteindelijk zélf zijn vader dood ging schieten. Of zichzelf. Of zoiets. Zo ver komt het niet, sterker nog, plots is de film om.

Geen opmerkingen: