donderdag 2 augustus 2012

Le Vieil Homme et L'Enfant

Claude Berri wist het waarschijnlijk zelf ook wel; in een woordje vooraf meldt hij dat deze film de oorlog bekijkt door het magisch-realistische filter van een kind. Dat zijn een hoop moeilijke woorden voor 'sentimenteel'. Zo bezien is dit een beetje een voorloper van dat holocaust als spel-werkje van Benigni. Hard als Jeux Interdits wordt het hier dus nergens, terwijl je dat als kijker verwacht, en vreemd genoeg zelfs wílt. Alsof er niet ook gewoon genoeg mensen gelukkig waren tijdens WWII! En dat je als joods kind een plezierige tijd door kan brengen op het platteland is ook al niet zo vreemd. Het Jonatah Safran Foer-achtige jongetje wordt door mijn favoriete Fransoos Charles “De Neus” Denner bij een oud opa'tje gedropt. Opa is niemand minder dan de L'Atalante-zeeman Michel Simon, en geknipt voor de ietwat karikaturale rol van continu op joden mopperend boertje. Het jongetje houdt zijn petit oiseau wijselijk verborgen, en speelt dit gevaarlijke spelletje vrolijk mee. Tot ie – en daar wordt de film echt grappig – zelf bang wordt om een jood te zijn. Misschien ben je er zelf wel een, schreeuwt hij tegen opa. Ondertussen is er tijd voor accordeon-muziek, en kalverliefdes-perikelen. Zo goed als een Zweedse jeugdfilm wordt het nergens, maar het heeft de zorgeloze aanstekelijkheid van Malle's Milou en Mai. Dat de film eigenlijk ietsje meer Au Revoir les Enfants had mogen zijn, zou opa waarschijnlijk gezeur van zeiksnorren vinden.

Geen opmerkingen: