woensdag 1 augustus 2012

Un Tranquillo Posto di Campagna

Die Italianen hebben zoveel class dat je de Vincent Gallo-achtige hoofdrolspeler hier zonder problemen meer dan veertig jaar de toekomst in kan sturen, om 'm op een G-star reclamebord anno nu te knallen. Hij zou nog steeds een hipster zijn. Franco Nero (want over hem heb ik het) speelt een kunstenaar op zoek naar rust in zijn kop, in a beautiful place out in the country. Je kan dus wel raden dat het daar nooit van komt, al wordt de gekte nergens zo indringend als zijn avant-gardistische droom uit het begin. Sadistische spelletjes, ik ging er eens goed voor zitten. Maar eigenlijk wordt de bij vlagen verbluffend mooi geschoten film (vol spiegels, vanzelfsprekend) langzaamaan almaar conventionelere psycho-horror, met een kring van handopleggingen, de geest van een overleden meisje dat door het huis spookt, en roddelende dorpelingen die daar meer van weten, dat werk. De kunstenaar bivakkeert in de afbrokkelende villa met een rossige huismeid, terwijl zijn beeldschone manager (tevens eega, ook modern) af en toe een traumatiserend bezoekje brengt. Op een bepaald moment hoort de schilder vreemde geluiden, en vindt het meisje bezig aan een avontuurtje. Hij trekt de man onder haar bed vandaan. En even dacht ik dat hij zichzélf vond. Een confrontatie met zijn doppelganger. Helaas.

Geen opmerkingen: