woensdag 1 augustus 2012

Tony Manero

De bekende Zuid-Amerikaanse film-elementen zijn allemaal aanwezig, en vervelen nog niet. Je denkt het is een licht continent, maar hun films zijn recentelijk (ook) letterlijk donker. Grauwe achterbuurten, roestig, er zijn niet eens schaduwen, het is alsof er een dik wolkendek boven de straten hangt. Ook de dictaturen drukken op de mensen, hier de junta-militairen van Pinochet. 'Goh', concludeert een oud dametje verbaasd dankzij haar kleuren-tv. 'Pinochet heeft blauwe ogen'. Daarna wordt het óók voor haar ogen zwart, als de hoofdrolspeler haar tv 'meeneemt'. Wat een rol! Ik was blij dat het geweld nu eens gewoon vanaf het begin kwam, niks uitzinnige uitspattingen aan het eind. Zo achteloos dat ik niet eens over de man 'als seriemoordenaar' begon te denken. Deze kerel heeft geen enkele moraal meer, en nog maar één droom. Dansen als Tony. Een surreële obsessie (kenmerk numero drie) waar de man klaarblijkelijk zijn hele omgeving mee heeft aangestoken. In het shabby Cannery Row-achtige cafeetje dansen moeder, dochters en andere randfiguren met hem mee. Broeierig, dat spreekt vanzelf. Alhoewel, 'jij wordt enkel nog hard van je glazen vloer'. Na een tijdje begon ik wat te verlangen naar een tweede rol, naast deze tour de force, maar misschien is het ontbreken daarvan wel logisch. 'Tony Manero' communiceert alleen nog in (donkerbruine) bewegingen. Bovendien is het corrupte einde sterk genoeg om bezwaren opzij te schuiven.

Geen opmerkingen: