woensdag 25 juli 2012
At Close Range
De
leukste cultfilms zijn die waarin de makers boven hun macht grijpen,
van die liefdevolle projecten waaraan jarenlang is gesleuteld, totdat
iedereen het overzicht is kwijtgeraakt. At Close Range is er zo een, in
wezen een b-film, maar met grote namen. In de sfeervolle neonoir-opening
zien we een jonge Sean Penn door een nachtelijk stadje rijden.
Sentimentele pianoklanken begeleiden zijn rusteloze blik, synthetische
strijkers hobbelen erachteraan, heerlijk eighties. En waar ken ik die
melodie toch van? Penn komt enkele matties tegen, fokt wat met een
snoevende burger, en ziet dan het meisje van zijn dromen. Mary Stuart
Masterson is een echte b-keuze, in de plaats van iemand als Molly
Ringwald. Een merkwaardig breed hoofd op een slanke nek, en een rossig
plattelandstomboy-kapsel. Ik vind ze geweldig. Penn en Masterson
kroelend in maisvelden, met wat goede wil is At Close Range even(tjes)
modernistisch Days of Heaven. En juist de fantasie van de kijker is bij
dit type film zo van belang. Je moet er zélf wat van maken. Met de
entree van Christopher Walken begint het verhaal echt. De verloren
criminele vader mompelt Australisch onverstaanbaar, en heeft naar goed
gebruik een uitzinnig kapsel (en snor). Hij neemt Penn op in zijn
'family'. In het uur dat volgt is dit een soort Animal Kingdom, qua
sfeer dan, want dat het scenario ongeloofwaardig wankelt moge duidelijk
zijn. Richting einde doen de personages ín de film zelf maar hard hun
best om één van hen te 'vergeten', want dat zou toch maar script-gaten
blootleggen. Tegen die tijd is de film (en de familie) allang in
kogelgaten verdwenen, al gebeurt dat wederom op fascinerende wijze.
Bruut geweld á la Arthur Penn, en als die lijn nog net wat dapperder was
doorgetrokken was dit haast Drive geworden! Dat mocht vast niet van de
geldschieters, waaronder Madonna, die het project aan echtgenoot Penn
toespeelde. Van haar (nou ja...) waren dus die piano-klanken. 'A man can
tell a thousand lies/I've learned my lesson well'. Fijn.
Labels:
films uit de jaren '80,
James Foley
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten