donderdag 12 juli 2012

Visitor Q

Hemeltjelief! Je vraagt er ook om als je de Takashi Miike gaat kijken, maar ik werd toch verrast. Visitor Q heeft ongetwijfeld een highscore op de bios loopt leeg-meter. Op een vage manier combineerde de film heel "goed" met het recente nieuws over een in zijn jeugd gepeste jonge tbs'er die een willekeurig meisje neerstak. ('Have you ever been hit on the head?') Al die opgekropte frustratie ineens totaal verkeerd gekanaliseerd. Men kan hier ook aan Dogtooth denken, door de Japanse waanzin-wringer gehaald. Lachen met incest, huiselijk geweld, en necrofilie. Vooral dat laatste is érg komisch, ik bedoel maar.... De dingen die je gaat denken tijdens een Miike-film! Bijvoorbeeld of je van elke vrouw met de juiste kneedtechnieken haar tepels zou kunnen laten lacteren. Of moet dat net als bij een koe eerst met een geboorte geactiveerd worden? Sowieso, binnenlichamelijk aangemaakt voedsel, ik vond het ineens heel, héél raar... Als gezegd, je wordt zelf een beetje maf van die Miike. In de eerste scene dacht ik een pinku te zien, met een lolita-meisje en... haar vader. Wacht. Terug thuis blijkt de zoon van het gezin junkiehoer-moeder ('niet in mijn gezicht slaan!') te terroriseren, wat door pa opgewekt genegeerd wordt. Net zoals de vreemde bezoeker, die 'm eerder op zijn hoofd sloeg. Pa werkt liever aan documentaires over de staat van de jeugd van het land. (Er is een consequent motief van mensen die opnames van elkaar maken, ik puzzel nog wat dat zegt.) Een klein meta-lolletje was nog het volgende: de film bevat veel geslachtsdelen, allemaal netjes geblurd, tótdat een van de personages dood is. Dan is het kennelijk niet meer nodig.

Geen opmerkingen: