vrijdag 20 juli 2012
La Vie Nouvelle
Grandrieux en vrouwen, het botst als pubers op de
kermis. Waar hij in Sombre een intrigerende rape-tale vertelde, heeft
hij hier elk verhalend element gestript en blijft slechts gruwelijke
misogynie over. Veertig minuten lang is dat best intens. Wazige beelden
van groepjes vrouwen in een dor landschap. Eentje wordt meegesleept,
waarna haar lange haren (onder veel gekreun en gejammer) met een mes
worden “afgeknipt”. Het roept associaties op met die ultieme Europese
oerangst: de concentratiekampen. (Ik betrapte mezelf op de gedachte:
wordt het niet eens tijd voor wat anders...) Op de soundtrack dronet en
giert dark ambient. Na het Lynchiaanse begin wordt de film een mespuntje
concreter, en krijgen we beelden van een stripclub, met Amerikaanse
soldaten (de nationaliteit is eigenlijk nauwelijks zeker) die het niet al te
zachtzinnig met prostituees doen. Dat moet ook wel de hel op aarde zijn,
een bordeel in de buurt van het slagveld. Denk aan Kosovo, of Bosnië,
en The Whisteblower. Maar Grandrieux weet ditmaal de spanning
niet vast te houden, op een gegeven moment geloof je de vernederingen
wel. Pas richting het einde, als de Fransman met een van de zíekste
lichtgevende zwart-wit effecten ever op de proppen komt, belandt de film
weer op kunstig Cunningham-video niveau.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten