vrijdag 13 juli 2012

Monday

Zeer gestileerde Japanse zwarte komedie. Denk aan een mengeling van Three Businessmen, Roy Andersson, Jacques Tati en... Falling Down! Tati viel me als eerste op, hij past wel bij Japan, dat hermetisch afgewogene, een soort stille humor, shot voor shot uitgedacht en verdedigbaar. Een kantoorklerk plassend op de maat van de muziek, bijvoorbeeld, of een duidelijk tikkende klok op het moment dat een pacemaker (en niet zomaar een!) moet worden uitgeschakeld. Ook een restaurantscene ontbreekt niet. Al die absurde gebeurtenissen zijn flashbacks van een eenvoudige kantoorklerk, die in een staat van totale onwetendheid op een maandag wakker wordt, in een hotelkamer. Langzaam herinnert hij zich (door visuele clues, die hij onder andere onder zijn schoen aantreft) wat er is gebeurd. En dat is me nogal wat. Het begint dus al met medische taferelen op een rituele ceremonie, maar via een zeer fraaie caféscene (met een femme fatale in het wit) belandt de klerk bij de yakuza. En daar ontspoort het pas echt. Dronken big beat-dansend (Walken!) begint hij aan een Falling Down-achtige missie. Met pacifistische twist. Nu ben ik helemaal benieuwd naar Tanaka's Unlucky Monkey, want ik vermoed dat die nog wat losser én toegankelijker is.

Geen opmerkingen: