woensdag 4 juli 2012
Cold Weather
Echt
zo'n film die ik blijkbaar alleen negatief kan definiëren – er gaat ook
zóveel fout – maar die ik toch echt 'to bits love'. Eerst lijkt
mumblecore-regisseur Katz nog op zijn Quiet City-toer verder te gaan.
Een jongen en een meisje aan tafel, terug thuis. (Inderdaad, Frida
Vogels-twist, ze zijn geen stel, maar broer en zus.) Beide lijken hun
leven verklooid te hebben, vooral de broer is een lamlendige loser, die
plots op het werk van zus verschijnt om d'r mee op een tripje te nemen.
Een beetje weird dus, maar vooral heel lief. Vervolgens vindt hij een
American Job in een ijsblokjesfabriek (!) alwaar hij een nieuwe (Latijns
Amerikaanse working class) maat opdoet. Maar hier begint scenarist Katz
al te wankelen; moet hij zich nu op de broer-zus, de bromance, of zelfs
op de ex van de jongen concentreren? Hij probeert halfslachtig alles
door elkaar te laten lopen, wat er op neerkomt dat iedereen heel
opzichtig in en uit het plot wordt gedirigeerd. En dan lijkt dit alles
zo nog mumblecore, maar ook dat wordt snel losgelaten, voor een Sherlock
Holmes-mysterie-plot! Hemeltjelief. Best verrassend, al zie je meteen
bij binnenkomst aan die ex-vriendin dat er iets Lindsey Lohannigs mis
is. Vrij overbodig te zeggen dat het mysterie helemáál van volkomen
ongeloofwaardige (slecht getimede en afgewerkte) scenario-vondsten aan
elkaar hangt. (De speurders, inclusief net aangeschafte pijp, wisselen
momentjes van genialiteit met ontstellende domheid af.) Natuurlijk gaat
de film ook niet echt om het mysterie, wat het galante en fraaie einde
illustreert, maar dan nog moet achter zo'n amateuristische ode stiekem
wél een goed uitgedacht plot zitten. (Wat je dan expres, in plaats van
uit onmacht, verfrommelt) En tóch... Momentjes in de auto met de
goedgecaste zus – die blijkt te internetdaten – ze maken de film zeer
aandoenlijk.
Labels:
Aaron Katz,
films uit de jaren '10
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten