donderdag 19 juli 2012
Sauvage Innocence
Lekker weg met Meta, denk je bij de synopsis. Een
filmcrew maakt een anti-drugs-film, terwijl de producer (met de
regisseur als koerier) de prent met heroinesmokkel heeft gefinancierd!
Ondertussen is de brown ook rijkelijk voorradig op de set, waardoor ik
leerde dat je heroine ook kunt snuiven... Ik zag de leipe Hal
Hartley-taferelen al plaatsvinden. Zelfs voor een Elisa Lowensohn-rol is
gezorgd, een Oost-Europese actrice die het meest verslaafd is van
allemaal. Hier dus gespeeld door een andere dame, want het tergend saaie
Sauvage Innocence heeft werkelijk niets met Hartley van doen. Dit is
een hipsterige Bertolucci-film. In zwart-wit. Zelfde blikken, zelfde
shots, een meisje kroelend met een kat, dat soort dingen. De beelden
zijn dus nog wel ok, maar in tegenstelling tot bij Bertolucci hebben de
personages werkelijk niets te vertellen. Keer op keer blijven we hangen
bij verveelde en vervelende dialogen. Ook het film in film-aspect komt
er zelden echt soepeltjes door, omdat ook die film nergens van de grond
(uit de goot?) komt, terwijl juist dáár kansen lagen. De mooiste
scene uit de film in film is - da's dan wel weer erg Hartley - een liedje. Van
Morrison zingt Friday's Child met Them, terwijl de filmcrew in wazige
staat over de Amsterdamse set dwaalt. (Ja drugs, dus Amsterdam, het ligt
allemaal erg voor de hand hè.)
Labels:
films uit de jaren '00,
Philippe Garrel
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten