zondag 15 juli 2012
Balada Triste de Trompeta
Hier zat ik dus héél even helemaal op het verkeerde
spoor. Ik dacht, ah een weemoedige circusfilm tegen de achtergrond van
het Franco-regime, Spaanse tristesse, die seventies-kick van Ana Torrent
en Frankenstein. (En er zíjn ook Frankensteinse elementjes, misschien
is de film wel een beetje parodie op die romantische weemoedigheid.) Hoe
dan ook, het intro begint... An army of clowns versus fascisten. Wat is
dit? Machete!? En hoewel na een minuutje of tien alsnog nog, knipogend
als een lepra-lijder wiens ene oog net is uitgevallen, veel van de
cartooneske circusclichés worden geïntroduceerd (man uit kanon, een
blonde acrobate, tevens het liefje van de baas) was die gedachte aan
Grindhouse-cinema correct. Inglourious Circus Basterds, zonder dat er
veel te lachen valt. De twee clowns (eentje Bassie, andere Pierrot)
binden de strijd om de acrobate aan. Dat begint beklemmend; als de (dan
nog sympathiek ogende) trieste clown weigert te lachen om een grap over
een doodgeboren baby. Dat is wel hét Taranto Reservoir Dogs-moment van
de film. Maar de strijd breidt zich al snel uit, over heel Spanje,
waardoor we de film wellicht als een metafoor moeten gaan zien. Maar is
de blondine dan het onschuldige land dat verkracht wordt door de
fascisten én de communisten? Heel onschuldig is ze niet (en het land ook
niet inderdaad). Als de trieste clown zich al toetakelend met
strijkijzers en meer heeft omgevormd tot een paapse moordmachine ben ik
inmiddels wel 'out' door deze shock and awe. Moeten we dit nu zien op
een eerste stap naar verwerking van het regime, of zijn die Spanjolen
prompt uit de bocht gevlogen en op weg naar een nieuwe burgeroorlog. (Om in de grove lijn van de film te blijven)
Labels:
Álex de la Iglesia,
films uit de jaren '10
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten