zondag 29 juli 2012
Rabid
Zonder
een spoor van twijfel mijn favoriete Cronenberg. Ja, dat lijkt getroll,
maar er is ook wel een logische verklaring. Als je bij een auteur de
ingang tot zijn hoogstpersoonlijke wereld niet écht weet te vinden, dan
komt een verdunning (of juist verbreding) met genrefilm-elementen als
geroepen. Rabid is Cronenberg in zombie/vampier/weerwolf-modus, en alles
wat de eveneens door Alex Cox getipte cultfilm Vamp had moeten
zijn. Cronenberg brengt ook in zijn early work zijn fascinatie voor
operaties en het menselijke lichaam al mee, wat de film een goedverzorgd
wetenschappelijk tintje meegeeft, bijna zo serieus als Contagion. In
Rabid breekt vanuit een 'geef mij een nieuwe neus'-privékliniek een
variant van hondsdolheid uit, waardoor heel Montreal elkaar te lijf
gaat. Patient zéro is een bijzonder knappe jongedame. Cronenberg laat
met de golden age of porn star Marilyn Chambers de kans op wat
sexploitatie natuurlijk niet liggen, maar het is ook functioneel.
Vrouwelijke seksualiteit als wapen, hier wel heel letterlijk verbeeld
in, nee, dat moet je echt zelf zien. Ook de andere hoofdrol is goed. Het
vriendje van de femme fatale wordt gespeeld door de onbekende Frank
Moore, die zo'n zachte seventies-Hollywood kop heeft. Peter Lorre meets
Christopher Walken. De horror-hoofdlijn werkt prima, maar Cronenberg
neemt ook ruim de tijd voor wat smakelijke intermezzi. Zo heeft Chambers
een Velma-bebrild meisje als beste vriendin, voor wat lesbische
knipoogjes, brengt men een bezoekje aan de pornobioscoop (denk aan An American Werewolf in London) én zit de 'goede dokter' midden op de nacht
op de bank van de huiskamer leip met zijn pasgeboren baby te spelen.
Waarom ook niet!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten