maandag 16 juli 2012
Nannerl, la Soeur de Mozart
Het
zit al in de titel natuurlijk. Nannerl, zélf een Mozart, is slechts het
zusje ván Mozart. Zo ziet haar vader haar, zo ziet de wereld haar. En
juist daarom is deze film zo'n gemiste kans. Hier hadden de makers de
mogelijkheid om Nannerl een leven te geven, een hart. Maar ze blijft
blanco! Is dat nou expres? Als de wereld je slechts slechts ziet als
spiegel van anderen, wórdt je er een... Vader Leopolds drilpraktijken
blijven verbazingwekkend. Ik moest aan Agassi denken, vanaf de wieg tot
tennisser gebombardeerd door zijn pa. En met succes. Alsof met de goede
genen het bijna jammer is als je dat níet doet. Ergerlijk eigenlijk.
Wolfgang is in deze film bijna twaalf, al presenteert Leopold 'm uit
hype-overwegingen als nog wat jonger aan de Europese hoven. Het mannetje
zoekt continu bevestiging bij pa, en kríjgt die ook keer op keer. Hoe
heerlijk en gevaarlijk moet dat zijn. Zelfs al zijn het maar korte
flitsen, de vader-zoon-relatie zit in de film al duidelijker dan het
aandeel van Nannerl in het gezin. Dat is ook te wijten aan het blik
familie dat regisseur Féret heeft opengetrokken voor de vrouwelijke
hoofdrollen. Zoiets leidt tot matig robotachtig acteren. (Misschien
kreeg dat tweedelegskroost juist te weinig bevestiging van pa, of
voelden de dochters zich juist belemmerd door zijn leidinggevende
autoriteit?) In elk geval zijn dat van die dingen die je als
cinefiel gedurende de intiteling voelt aankomen. Ik wist niet welke
rollen de Féretjes zouden spelen, en toch kon ik ze gewoon aanwijzen na
een paar minuten. Nannerl maakt in de hoogste Franse adellijke kringen
een nieuw vriendinnetje. Het prinsesje van Frankrijk is weggestoken in
een klooster, en zo vereenzaamd dat ze uit alle macht Nannerl tot
confidence maakt. Nannerl laat ook dat weer allemaal emotieloos over
zich heenkomen. Iets vergelijkbaars gebeurt met de Dauphin, die haar wél
tot componeren beweegt. Mag eigenlijk niet van pa. 'Maar heeft ze
talent?' vraagt aandoenlijk (oei!) dienstbare mama. 'Twijfelde je
daaraan?' grijnst Leopold voldaan. En tóch niet van gedachten
veranderen, hè. Dat realiseer je je hier wel weer. De patriarchale
Europese samenleving heeft honderden jaren vrouwenkunsten onmogelijk
gemaakt. Wat van deze film overblijft zijn wat aardige gezinsscenes,
want een apart stel waren de Mozartjes zeker.
Labels:
films uit de jaren '10,
René Féret
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten