woensdag 11 juli 2012
Ratcatcher
De debuutfilm van Lynne Ramsey (Morvern Callar, We Need To Talk About Kevin) is relatief gezien de meest traditionele uit haar nog kleine
oeuvre. Ze bouwt hier voort op die goede Britse armoedefilms-traditie.
Vaders! De ellende van de working class gevangen in hymne-achtige The Long Day Closes-taferelen. De openingsscène, bijvoorbeeld, laat in slow
motion een abstract geworden dans zien van een jongetje. Pas als zijn
moeder hem een klap geeft 'look at the state of me curtain', snap je wat
ie deed. Het zet meteen de claustrofobische beklemmende sfeer neer.
Iedereen zit gevangen in het gammele Glasgowse flatgebouw, waar – heel
Siciliaans – zelfs de vuilnis niet meer wordt opgehaald. Scums vluchten
in pesterijen, meisjes in seks, en weer anderen in fantasieën. Water
speelt een een cruciale rol, zowel in de positieve scenes (vaders enige
goede daad, en een intiem baderpartijtje met een buurmeisje) als de poel
van drijfzand waar je definitief in kunt verdwijnen. Dat gebeurt dan ook, waardoor het fragiele flapoor-hoofdpersonage zich
schuldig voelt. In de allerbeste scene (die niet voor niets nog twee keer
na-echoot) vindt hij even een kortstondige uitweg uit de ellende. Hij
neemt begeleid door Nick Drake de bus, en aan het eind van de line vindt
hij het gedroomde gezinsrijtjeshuis. Ook daar is geen stromend water,
maar het lege bad voelt al heerlijk. Dan kijkt hij naar buiten, het raam
maakt het uitzicht nog schilderachtiger (als een kader). Er volgt een
sequentie die doet denken aan de stoomtrein in Pather Panchali. Even is
Schotland bevangen door Oosterse spiritualiteit. Heel mooi.
Labels:
films uit de jaren '90,
Lynne Ramsay
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten