dinsdag 17 juli 2012
Aurora
Bizar, lichte verbijstering zelfs, want ook deze film
past weer perfect in mijn 2011-scheidingsfilms-thema. Dit is de taaiste
kluif, maar een
waanzinnige, megalomane, verbluffende film is het zeker. Dan zit je drie (!)
uur te kijken en denk je na afloop meteen: ik had nog véél beter op
moeten letten. Dit lijkt een handelingenfilm, maar volgens mij is
nagenoeg niks lukraak. Niettemin zou de film ook geschikt huiswerk zijn
voor filmschool-studenten, maak een edit van tachtig minuten, eens kijken waar men
dan mee aan zou komen zetten. Aurora belichaamt in al zijn
ogenschijnlijke kalmte het wraak-aspect aan een scheiding. Wie moet
boeten? Iederéén moet boeten, als je van je Apenrots bent gegooid. Een
wat sukkelige Roemeense man koopt in het eerste uur (zwaar gechargeerd,
maar dat is wel zo ongeveer het tempo) een geweer. Het lijkt een lange
voorbereiding op zelfmoord, net zoals Piccoli in Dillinger E Morto. Het
eerste schot, ik schrok me kapot! En dan te bedenken dat juist dát schot
'niets' raakt. Naast depri-gedachten zweemt er al snel iets van Taxi
Driver door mijn gedachten, niet dat dat nou klopt, maar het zegt toch wat
over het geweld dat hier broeit. De man brengt tijd door met buren,
collega's, ouders en familie. Conversaties verlopen uiterst moeizaam, om
niet te zeggen autistisch gesloten. Van dit type: 'Hoe gaat het met
Pusa?” Antwoord van de man: 'Hoe het met Pusa gaat? Met Pusa gaat het
goed'. Maar naast zijn geslotenheid krabt de man af en toe ineens
verbaal, als een kat die jarenlang gepest is, en nu ineens (en op het
totaal verkeerde moment!) terugmept. Een scene in een winkel
bijvoorbeeld. Oef. En dan, het politiebureau. Alsjeblieft zeg. 'Ik ga
even koffie halen'.
Labels:
Cristi Puiu,
films uit de jaren '10
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten