Wellicht
leuk voor
Grace Jones-fans, die de queen bitch onder de vamps mag
spelen, en haar eigen Marlene Diettrich-dansmomentje heeft. In een
stripclub... Ik vond ze altijd al een beetje eng, dus haar latere
moordzucht is hier gepast. Vamp had een heel leuke omkering op de
vampierensaga kunnen zijn; hier zouden de vampieren dan vrouwen zijn, en
de slachtoffers maagdelijke jongens, gelokt door hun op seks beluste
brein. Maar het héle dorp waar twee wannabe-fratboys belanden wemelt van
de vampieren, en of de jongens zelf nou zo maagdelijk zijn... Groter
probleem is het derde wiel aan de wagen, de Aziaat die voor transport
zorgt, in ruil voor best friend status. 'For a week'. Het is het bekende
racistische stereotype dat rond
Sixteen Candles ineens
een comeback maakte in Amerikaanse eighties-films. De stripclubeigenaar
verdedigt zijn daden door te stellen dat hij enkel mensen 'uit de goot'
laat oppeuzelen... En als je ziet hoe de Aziatische jongen wordt
afgevoerd. Mild leuke momenten volgen na een uur als een van de twee frat
boys is gebeten, en de ander hem zijn lichaam aanbiedt. (Hij hád
natuurlijk moeten vragen 'would you offer me my throat?') Ook het
rolletje van een serveerster fokt nog wel met wat typische
mannenangsten. Zij zegt één van de jongens van vroeger te kennen. En hij
weet nergens meer van. Creepy stalkster!
Meer dan tien jaar later keek ik 'm - per ongeluk - nog eens:
'All this for a fucking fraternity.' After Hours in the After Dark Club, met corpsballen en... vampieren. Dat laatste is natuurlijk een beetje jammer, maar toch is dit een film waarvoor Jarmusch zich in een melige bui niet zou schamen. Ook hij had Grace Jones kunnen vragen, en ook dan had ze... toegehapt. Jones schittert in whiteface, in een legendarische dansscène die de hele film richting Butff-cult trekt. De vele racistische grappen rondom Gedde 'Long Duk' Watanabe moeten we daarom maar door de vingerkootjes zien. De vrienden merken op hun road trip al snel dat ze de stripclub niet meer kunnen verlaten. Voilà. De After Hours-vibe. 'You ever have one of those nights?' Met de toename van gore en tieten wordt ook de zwarte humor beter. 'I love you Keith but all I see right now is food.' De overdadige synthy soundtrack was al grappig. 'Very new... very now!'
Geen opmerkingen:
Een reactie posten