dinsdag 17 juli 2012
La Passion de Jeanne d'Arc
Ja, ik heb weer een filmalmanak in de bieb gevonden. Een
'nieuwe aanwinst', geschreven door lui van Sight & Sound, maar wel
gewoon met een titel als 'Film in het juiste Perspectief' en een licht
moeizame vertaling, niet dat het barst van de fouten, maar wel iemand met
minder kennis dan de S&S redactie. Al geef ik het je te doen, in het
Engels zullen dat doorwrochte volzinnen zijn geweest. Hoe dan ook, dan
kom je toch weer die Carl Th. Dreyer tegen, dus eindelijk maar eens
eentje van de Deen gedaan. Dat had dan wellicht Ordet moeten wezen,
bedacht ik later, maar de genoemde filmalmanak maak – heel fijn – best aparte
keuzes. La Passion is voor een film van bijna honderd jaar oud behoorlijk
spannend. Dat ligt vooral aan de intense rol van Maria Falconetti. Haar
uitstraling zie je later terug bij de Italiaanse neorealisten, en ook
wel bij de Dardennes. Een zeer opmerkelijke vrouw. Vierkante tanden,
vrij plompe handen, een Sinead O'Connor-kapsel en dan... die ogen. De
actrice liep staar op doordat ze van Carl Th. Constant haar ogen wijd
open mocht houden, en niet mocht knipperen. (Feitasie!) Zonder
gegein, het is tachtig minuten lang kijken naar een icoon. Ze houdt haar hoofd
heel devoot constant half gekanteld. Dreyer stelt daar als
contrast een hele trits slechte en lelijke geestelijken tegenover waar
de camera van latere regisseur Maté als een omsingeling langsglijdt. De
eerste veertig minuten zat ik op het puntje van mijn stoel, een spannende
lijn richting martelkamer. Maar van martelen komt het niet, en de opbouw
begint eigenlijk opnieuw, de tweede helft is daardoor een stuk minder.
Tót het einde dan.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten