vrijdag 27 juli 2012
The Locket
Uiterst
elegante film noir. Het leek er zelfs even op dat de femme fatale aan
het einde alles vergeven zou worden. Ooit wil ik een film zien waarin
dat gebeurt. Ook de Orson Wellesiaanse structuur van The Locket levert
nieuwe ideeën op. De film begint met een keten van personages die elkaar
flashbacks gaan vertellen; dus je krijgt een verhaal in een verhaal in
een verhaal in een verhaal. Wat nou als de film die lijn continu
doorzet? Nu keert de film in een soepele beweging langzaam terug.
Schrijdt terug, zou je kunnen zeggen, want de setting is upper class
duur. De femme fatale heeft juist een huismeidverleden; wat me een
logischere verklaring voor haar gedrag lijkt dan een gebrek aan liefde.
Die laatste suggestie komt van de psychoanalyticus, die het aan het
einde nog even over symbolen mag hebben. In de verhalen daarvoor zien we
een Elvis-stoere Robert Mitchum als kunstenaar. (Schilderkunst en Freud
liggen altijd heel dicht bij elkaar, in Hollywood, denk maar aan
Vertigo). Mitchum raakt verliefd op één van zijn studentes. Een meisje
met een vingervlugge voorliefde voor dure sieraden. De flashback waarin
ze hem het ontstaan van dat probleem opbiecht is erg sterk. (Faulkner
meets slechte stiefmoeders, al is het hier dan de moeder van een rijk
vriendinnetje.) The Locket verliest pas wat van haar intensiteit als de
actie zich naar Engeland gedurende WWII verplaatst. De psy zegt: 'I
offered my services to the British medical staff, and Nancy joined an
ambulance unit'. En hop daar zien we de voormalige secretaresse dapper
achter het stuur van een karretje op noodsnelheid. Te grappig.
Labels:
films uit de jaren '40,
John Brahm
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten